Darío Osorio kommer med i Europa League truppen

Af Kasper Ganzhorn Petersen

5. september 2025

Det chilenske stortalent Darío Osorio bliver registret til midtjydernes kommende europæiske kampagne. Få her et indblik i registreringsreglerne til Europa League.

På trods af at Osorio ikke er at finde på UEFA’s nuværende trupliste, kommer chileren igen til at spille europæisk fodbold for Midtjylland i den kommende sæson. Sort Snak har været i kontakt med klubben, der fortæller at Osorio skam nok skal blive registreret til Europa League truppen.

I UEFA-regi er der en A-liste og en B-liste, og det er ud fra de to lister, som den nye cheftræner Mike Tullberg kan udtage spillere til de europæiske kampe. På A-listen må der maksimalt være 25 spillere, mens der på B-listen må være et uendeligt antal spillere.

Men der er forskellige krav til de to lister. På A-listen skal der blandt andet være otte spillere, der fra alderen 15-21 har været i klubben i minimum tre år. De spillere defineres som spillere af egen avl i UEFA-regi, og det er bl.a. Jonas Lössl og Aral Simsir i Midtjyllands tilfælde. På Midtjyllands A-liste er der registreret 23 spillere. Der var deadline til A-listen i går d. 4. september.

Men selvom Osorio ikke er at finde på den liste, er der ingen grund til bekymring blandt de midtjyske fans. Chileren er ganske rigtigt blevet skadet, og har derfor meldt afbud til de kommende to landskampe for La Roja, men han kommer altså med i den europæiske trup via B-listen.

På B-listen kan man i princippet registrere et uendeligt antal af spillere, men det er de færreste der opfylder de nødvendige krav. Spilleren skal være født efter d. 1/1 2004 for at være berettiget, samt have været i klubben i to år. Det er bl.a. også derfor, at Franculino er at finde på B-listen til denne sæson. Osorio kom til klubben på deadline-day i 2023, og har derfor nu været på heden i mere end to år.

Fristen for at registrere spillere på B-listen er dagen inden hver europæisk kamp.

FC Midtjylland og Darío Osorio sparker den europæiske efterårskampagne i gang på hjemmebane mod de østrigske mestre fra Sturm Graz d. 24. september.

Flere artikler

Kristian Bach Bak: Vi må vente på, at timingen er rigtig 

17. juni 2026

FC Midtjylland kommer til at handle flere navne til de offensive positioner denne sommer, men man kan som FCM-fan godt komme til at skulle vente lidt, fortæller Kristian Bach Bak.

En ny sæson begynder: Ulvene på græs igen 

17. juni 2026

Onsdag formiddag var FC Midtjylland-truppen igen på græs i forberedelserne frem mod sæsonen 2026/27. Sort Snak var til stede til sæsonens første mediedag i Ikast.

VM set med midtjyske briller

5. juni 2026

FC Midtjylland er stærkt repræsenteret ved VM, selvom Danmark må se slutrunden hjemmefra. Fire ulve er udtaget til deres landshold, mens Aral Şimşir er rejst med Tyrkiet til USA og står klar i kulissen, hvis der skulle opstå skader i offensiven.