Jacob “Figo” Larsen afviser tvivlen: Truppen er stærk nok

Af Ryan Svale Andersen

2. september 2025

Selv med skader og karantæner i tankerne vurderer Jacob "Figo" Larsen og resten af den sportslige ledelse, at truppen er afbalanceret og klar til at konkurrere i både Superligaen og Europa.

Transfervinduet lukkede ved midnat, og i FC Midtjylland er fodbolddirektør Jacob ”Figo” Larsen fuld af tiltro til den trup, klubben går ind i efteråret med. Ifølge direktøren er bredden stærk nok også selvom skader eller karantæner skulle ramme:

"Der er så meget fodboldfaglighed i Midtjylland, og vi har også kigget på truppens bredde, hvis skader skulle opstå. Vi har rykket rundt på brikkerne fra mange forskellige vinkler, og når der er så mange mennesker involveret i transfers, så kommer der også mange forskellige nuancer på," siger Jacob "Figo" Larsen.

Han understreger, at erfaringerne fra tidligere sæsoner, hvor skader ramte hårdt, er taget med i vurderingen:
"Vi synes, truppen er slagkraftig, også hvis der sker ting med skader og karantæner, som der jo altid gør i en sæson. Derfor synes vi, at vi står rimelig godt rustet både til Superligaen og Europa," tilføjer han

Balancen i truppen

Selvom Mikel Gogarza i øjeblikket er ude med skade, har klubben ikke valgt at hente ekstra garderinger ind. Ifølge fodbolddirektøren handler det i stedet om at finde den rette balance.

"Vi har diskuteret bredden og de kombinationer, der er. Mange af spillerne kan spille to forskellige pladser, og vi synes, vi står rigtig stærkt. Man skal også huske, at man kan få for mange ind i en trup. Vi vil gerne have en konkurrencesituation, men hiver du alt for mange ind bare for at være 100 % sikker, så ender du med spillere, der er utilfredse med at være for langt væk fra spilletid, og det giver udfordringer i en spillertrup. Det handler om at finde den hårfine balance," siger han.

Sort Snak evaluerer i aften transfervinduet i studiet og ser også nærmere på den nye træner, Mike Tullberg, der bliver præsenteret på MCH Arena kl. 13.00.

Flere artikler

Kristian Bach Bak: Vi må vente på, at timingen er rigtig 

17. juni 2026

FC Midtjylland kommer til at handle flere navne til de offensive positioner denne sommer, men man kan som FCM-fan godt komme til at skulle vente lidt, fortæller Kristian Bach Bak.

En ny sæson begynder: Ulvene på græs igen 

17. juni 2026

Onsdag formiddag var FC Midtjylland-truppen igen på græs i forberedelserne frem mod sæsonen 2026/27. Sort Snak var til stede til sæsonens første mediedag i Ikast.

VM set med midtjyske briller

5. juni 2026

FC Midtjylland er stærkt repræsenteret ved VM, selvom Danmark må se slutrunden hjemmefra. Fire ulve er udtaget til deres landshold, mens Aral Şimşir er rejst med Tyrkiet til USA og står klar i kulissen, hvis der skulle opstå skader i offensiven.